Snart tre år sen jag blev klar med min magisteruppsats i pedagogik, men det var inte riktigt nog för en examen. Någon gemensam, säkert internationell, standard beslöt om fler poäng än i Umeå. Fler distanskurser på avancerad nivå var det inte så gott om, men jag kom in på dem jag sökte (det gör man efter några år, som om intagningen var algoritmstyrd) och Växjö inte så långt bort. Lite halvdistans, med träffar då och då.
Kul kurser, lärde mig mer om varför vi har pedagogikämnet, om klassikerna inom lärandet och varför vi är som vi är (forskningsämnet pedagogik) och lite lagom engagerande arbetsuppgifter. Såg fram emot en kurs i vetenskaplig metod, där jag kunde få dra ut mer intressanta sannolikheter ur mina data från enkäten jag gjorde till magisteruppsatsen. Sen blev något tokigt med nedladdningen av statisitkprogrammet SPSS, support visste inte, lärare var långtidssjukskrivna och en ny kurs började. Terminen slutade. Det är två år sen.
Häromdan upptäckte jag att jag inte ens lagt ut magisteruppsatsen på hemsidan. 587 personer svarade, många via Facebook. En aktningsvärd mängd personer som vill föra ridsporten framåt, och inte vet vad det blev av deras medverkan. Uppsatsen heter Kan känslan för ridning läras med hjälp av feedback? och här är den nu: http://www.ylvalarsson.se/files/ylva/Magisteruppsats_pedagogik_Ylva_Larsson.pdf
I korthet blev slutsatserna i studien att feedback från hästen är omedelbar och värdefull, men att effektiv instruktion från tränare eller ridlärare är bra för att finna lösningar. Plus att professionella ryttare har lättare än hobbyryttare att tillägna sig känslan för ridning genom feedback.
Den envist kvardröjande kursen i Växjö återkommer vi till.
Kul kurser, lärde mig mer om varför vi har pedagogikämnet, om klassikerna inom lärandet och varför vi är som vi är (forskningsämnet pedagogik) och lite lagom engagerande arbetsuppgifter. Såg fram emot en kurs i vetenskaplig metod, där jag kunde få dra ut mer intressanta sannolikheter ur mina data från enkäten jag gjorde till magisteruppsatsen. Sen blev något tokigt med nedladdningen av statisitkprogrammet SPSS, support visste inte, lärare var långtidssjukskrivna och en ny kurs började. Terminen slutade. Det är två år sen.
Häromdan upptäckte jag att jag inte ens lagt ut magisteruppsatsen på hemsidan. 587 personer svarade, många via Facebook. En aktningsvärd mängd personer som vill föra ridsporten framåt, och inte vet vad det blev av deras medverkan. Uppsatsen heter Kan känslan för ridning läras med hjälp av feedback? och här är den nu: http://www.ylvalarsson.se/files/ylva/Magisteruppsats_pedagogik_Ylva_Larsson.pdf
I korthet blev slutsatserna i studien att feedback från hästen är omedelbar och värdefull, men att effektiv instruktion från tränare eller ridlärare är bra för att finna lösningar. Plus att professionella ryttare har lättare än hobbyryttare att tillägna sig känslan för ridning genom feedback.
Den envist kvardröjande kursen i Växjö återkommer vi till.
Kommentarer
Skicka en kommentar