Fortsätt till huvudinnehåll

En livlig röra

2 december. Sprang en runda på morgonen, förskräcklig trafik med förskräckliga avgaser. Kom förbi nån militärbastion, sprang förbi ett 20-tal marscherande med dragna gevär, dock pekande nedåt. Rickshaw-förare tog det lugnt innan affärsdagen började och mattor bars till butikerna.

Massor av små gränder, och de vindlade, gick inte att räkna ut var man skulle komma fram. Många slutade bara på en gård eller vid en grind i en mur. Hamnade utanför Thamel igen, i mer utsprungliga bostadsområden. Eller vid konstiga trafikdelare, med polis som emellanåt dirigerade trafiken och blåste i visselpipa.

Utmärkt frukostbuffe men för kallt att sitta ute. Nepalesisk avdelning, provade nepalesiska pannkakor och masala-te. Skulle missa shuttle-bussen till konferensen, men jag hade ju redan framgångsrikt använt Google Maps - annars hade jag aldrig hittat tillbaka på morgonjoggen - det skulle ta 26 minuter att gå, så jag skulle hinna lagom till första workshopen. 

Trodde jag. Först gick jag förstås lite fel, skulle inte se lika löjlig ut som alla turisterna med ögonen på Google Maps, men kom fram strax före workshop. Jättekö till registrering, så den tänkte jag ta sen. Det gick inte. Anslöt kön. Hade glömt utskrivna bekräftelsemailet på hotellet, och volontärerna hittade inte mitt namn. Lyckades scrolla fram mailet från i juni i mobilen och fick kasse med grejor och t-shirt, snygg logga. 
Då hade trekvart av workshopen gått - jag hade inte blivit registrerad där heller, krångel med format och mitt resande, egentligen började konferensen inte förrän nästa dag - så jag såg mig omkring.

Femstjärniga hotellet Yak & Yeti var ett gammalt palats. Vi var inte helt ensamma där; observatörer från EU och FN bevakade valet, det första på 20 år, upplyste någon. Oroligheter veckan innan, kanske därför soldater marscherade. Kraftiga märkta jeepar på parkeringen.
Träffade några delegater jag mött på Human Behaviour Change for Animal Welfare-konferensen i England förra året, de tillhörde organisationskommitten och var lite på tårna. Gick en sväng bland montrarna som börjat ta form, pratade med en trevlig tjej från åsnehem och en trevlig munk från kloster som också hade djur, båda ville att jag skulle hälsa på efter konferensen. Träffade en kille från Indien som varit räddningsarbetare efter jordbävningen 2015 och hjälpt till med hundar som blivit herrelösa eller bara separerats från sina ägare.
Lunch i trädgården, petigt med att köa för att hämta lunchkuponger först, trots att vi hade deltagarbrickor om halsen.
Eftermiddagens workshop i överdådig sal, dessutom med rosetter på stolarna.

Workshopen handlade om att använda human behaviour change i undervisning - Changing Human Behaviour var temat för konferensen, som var den tionde inom Asia for Animals - och vi fick allihop gå upp och agera aktörer i Fjärilsskogen, där allt var frid och fröjd tills skräniga barn, fjärilssamlare och hundägare kom och störde, men när de fått upplysning blev allt bra igen. Tanken var att barn skulle figurera, för att leva sig in i ekologisk problematik. Jag var blomma och höll i en liten pappersdito. Hade väl inte tänkt att det skulle handlat om barnundervisning, men var rätt intressant ändå. 
Ekologisk civilisation nytt begrepp; att tala om livet och bli bättre människor. Basvärderingar: att uppskatta naturens skönhet, behovet av djur, ansvarstagande, respekt för liv. Varje djur har teoretiskt sett en perfekt miljö som det utvecklats i, och när den miljön tar slut dör djuret ut. Om det tas för långt från sin perfekta miljö kommer det att lida. Vi dick göra en egen liten övning på ett specifikt område, där vi först konstaterade det ideala tillståndet, sedan hur människan ändrar saker till det som kan vara skadligt, varför det sker, vad som är skadligt och identifiera möjligheterna och barriärerna till förändring. 
Yoga i trädgården. Ledaren lite optimistisk om vad vi klarade - endast några volontärer och jag - så övningarna gav träningsvärk och jag drog nog till en liten rygg-/revbensmuskel, som satt i rätt länge.
Paneldebatt om djur och glädje, att mäta vad som räknas; mycket folk, ståplats och jag kom inte åt att anteckna. Resonemanget utgick från att mäta som med bruttonationalglädje i stället för bruttonationalprodukt. 
På shuttlebussen tillbaka hörde jag två engelsmän diskutera Nepal: Like India without the charm. The people are very nice, though. Uhum, dammigt och intensivt, javisst, men charmlöst? Katmandu är förstås inte rent charmigt, vad det verkar, men det lät lite hårt. Och man får väl börja med att definiera charm.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästturism och parkera i Leeds

Fortsättning på bloggandet från England i juni och konferensen Equine Cultures in Transition. 19 juni Helt OK vandrarhem med smidigt små sovsalar, min för fyra personer. Rätt nytt och fräscht. Ledningen verkade det däremot inte vara någon ordning med. Såg att de erbjöd parkering, mailade, fick enstavigt svar utan namngiven avsändare att det kostade fem pund, jag bokade. Personalen på plats under tre dagar, en ung kille som inte talade engelska, parkering visste han inget om. En annan gäst upplyste att han använde någon av de förhyrda och åkte iväg på morgnarna, innan någon kom. Såg nu att området inte var så ruffigt som det sett ut i regn och mörker. Sistnämnda berodde på att området bestod av kontor, inte tomma lägenheter. P-platserna på vår gård tillhörde mest advokatkontor.  På gatan utanför kunde man parkera med mobilen. Gästen hade sagt att han stack vid halv sju, trodde att kontoren började rätt tidigt. Gatan var tom. Det funkade inte att parkera med mobilen, bröts när jag skulle

Tempel, åsnor och elefanter

4 december. K ylig morgon, kom på avvägar igen. Solen försökte bryta igenom smogen, när Katmandu vaknade. Sprang förbi små tempel... ... större tempel, där det kunde vara praktiskt att lägga ifrån sig en säck grönsaker, bara bevakad av liten pigg hund (notera elledningarna)... ... gyllene tempel mellan husgavlarna... ... och en större tempelplats, där kommersen kommit igång. Äppelkorgar på cyklar en återkommande syn (nepalesiska äpplen utmärkt goda). Tyvärr ingen aning om var jag varit, eftersom Nikes springapp vägrade gå med på att jag stannade och tog bilder, så den stannade. Logiken i att tänka jag håller vänster eller höger hela tiden stämde inte, eftersom gaturutnätet inte var tillräckligt rätlinjärt rutigt för att ta mig tillbaka till ruta ett. Tack vare Google Maps kom jag alltid tillbaka till Kathmandu Guest House. Men Google Maps tog mig på olika vägar till konferensen på hotellet Yak & Yeti varje dag, nu hamnade jag på en av alla trappövergångarna över hårt trafikerade vä

Farväl, Australien!

30 november och sista dagen i Australien. Morgonjogg i Elisabeth Bay, där jag slutligen hittade Elisabeth Bay House, kolonins vackraste hus när det stod klart 1839.  Förstås stängt på torsdagar. Det byggdes och muddrades vid en liten pir... ... där de sedvanliga avskärmningarna med gamla stadsmotiv photshoppats en smula, till glädje för fb-följare, flanörer och joggare. King's Cross fullt av roliga byggnader, ett bra prospekt för guidade stadsvandringar, som tyvärr inte verkade ordnas här. På vår gata låg en gammal biograf, som rustats upp och nu var studio för Mad Max-regissören/producenten... ... och även vandrarhemmet hade sin egenart... ... med en liten skuggande park intill. Woolloomooloo med sina enklare utsmyckningar kändes ursprungligt, men de ruffigare husen här ligger så centralt, så hyresgästerna kommer nog att få flytta ut i förorterna i en framtid. Kom mitt i den guidade rundturen i Botaniska (anledningen att jag hamnade här så ofta var att den bara låg en gångbro över