Fortsätt till huvudinnehåll

Farväl, Australien!

30 november och sista dagen i Australien. Morgonjogg i Elisabeth Bay, där jag slutligen hittade Elisabeth Bay House, kolonins vackraste hus när det stod klart 1839. 

Förstås stängt på torsdagar. Det byggdes och muddrades vid en liten pir...

... där de sedvanliga avskärmningarna med gamla stadsmotiv photshoppats en smula, till glädje för fb-följare, flanörer och joggare.

King's Cross fullt av roliga byggnader, ett bra prospekt för guidade stadsvandringar, som tyvärr inte verkade ordnas här. På vår gata låg en gammal biograf, som rustats upp och nu var studio för Mad Max-regissören/producenten...

... och även vandrarhemmet hade sin egenart...

... med en liten skuggande park intill.

Woolloomooloo med sina enklare utsmyckningar kändes ursprungligt, men de ruffigare husen här ligger så centralt, så hyresgästerna kommer nog att få flytta ut i förorterna i en framtid.

Kom mitt i den guidade rundturen i Botaniska (anledningen att jag hamnade här så ofta var att den bara låg en gångbro över en motorväg från mitt område) och nu var det rätt varmt, så alla trädskuggor välkomnades. Klubbgräs, fick jag veta, kunde bli 600 år gamla, och så sällsynta att en planta kostar 1.000 dollar/6.000 kr drygt i Botaniskas butik, och då måste man vara registrerad.

Luktade på citronelladoftande eukalyptuslöv och hörde om hur de vänder sig efter solen, så bara kanten blir belyst, medan ett annat träd, från Brasiliens regnskogar, har stora breda blad med diagonala spår, som fångar upp regnvatten och låter det rinna ned till marken. Slutligen även om macademiaträdet, vars nötter är den enda inhemska produkt som Australien odlar och exporterar. Sen tio år, bara; det var hawaiianerna som kom på hur man skulle knäcka nöten industriellt, tror man glömde fråga aboriginerna. Kollade en bikupa med pyttesmå bin, som små avlånga flugor. Snälla, enligt guiden, inte som de europeiska. 

Drog mot The Rocks, stans äldsta delar. Förbi operahuset och Circular Quay, med alla färjorna, massor av irrande människor och ett gigantiskt kryssningsfartyg, Norweighan Star...


... och en del ursprungliga byggnader från pionjärtiden, tills jag hittade lilla Discovery Museum, inklämt mellan lyxiga butiker ägnade kryssningsturismen och insnärjt i ett valv av juldekorationer med blanka rosetter.

Tre epoker på museet; den första, innan den vite mannen kom, den andra var nybyggartiden, den tredje uppbyggnadtiden fram tills nu. Välordnat och mycket av allt på liten yta. Tog tid att gå igenom, och då kollade jag inte alla kortfilmerna i ovanvåningens lilla filmavdelning.

Mycket om The Rocks, vars första vita bebyggelse i många delar finns kvar. I något hus hade hittats kläder som legat orörda sedan åtminstone förra sekelskiftet, bland dem ett par bloomers/långa spetsunderbyxor, som konstruerats så att de öppnades omlott i ryggen för att förenkla toalettbesök. Som museiinformationen angav kunde det vara en mer okänd anledning till cancandansernas popularitet på Moulin Rouge i Paris.

Varje gång någon gick i trappan till ovanvåningen startade ett band och en mansröst ropade Hello there! varpå en förförisk kvinnoröst svarade Hello, sailor! Killen i entren hade nog filtrerat bort replikskiftet, annars borde han blivit tokig. 

Köpte en innehållsrik seafood salad av några kineser i en av småbutikerna vid Circular Quai, men det var för stökigt att äta den där, så det blev i friden i Botaniska i stället.

Kvickt med tunnelbanan till flygplatsen, kändes som en evighet sen jag stod där och väntade på en shuttle som aldrig kom. Imorron börjar sommaren i Australien, berättades det, den 1 december. Då skulle jag landa i avlägsna Nepal.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästturism och parkera i Leeds

Fortsättning på bloggandet från England i juni och konferensen Equine Cultures in Transition. 19 juni Helt OK vandrarhem med smidigt små sovsalar, min för fyra personer. Rätt nytt och fräscht. Ledningen verkade det däremot inte vara någon ordning med. Såg att de erbjöd parkering, mailade, fick enstavigt svar utan namngiven avsändare att det kostade fem pund, jag bokade. Personalen på plats under tre dagar, en ung kille som inte talade engelska, parkering visste han inget om. En annan gäst upplyste att han använde någon av de förhyrda och åkte iväg på morgnarna, innan någon kom. Såg nu att området inte var så ruffigt som det sett ut i regn och mörker. Sistnämnda berodde på att området bestod av kontor, inte tomma lägenheter. P-platserna på vår gård tillhörde mest advokatkontor.  På gatan utanför kunde man parkera med mobilen. Gästen hade sagt att han stack vid halv sju, trodde att kontoren började rätt tidigt. Gatan var tom. Det funkade inte att parkera med mobilen, bröts när jag skulle

Tempel, åsnor och elefanter

4 december. K ylig morgon, kom på avvägar igen. Solen försökte bryta igenom smogen, när Katmandu vaknade. Sprang förbi små tempel... ... större tempel, där det kunde vara praktiskt att lägga ifrån sig en säck grönsaker, bara bevakad av liten pigg hund (notera elledningarna)... ... gyllene tempel mellan husgavlarna... ... och en större tempelplats, där kommersen kommit igång. Äppelkorgar på cyklar en återkommande syn (nepalesiska äpplen utmärkt goda). Tyvärr ingen aning om var jag varit, eftersom Nikes springapp vägrade gå med på att jag stannade och tog bilder, så den stannade. Logiken i att tänka jag håller vänster eller höger hela tiden stämde inte, eftersom gaturutnätet inte var tillräckligt rätlinjärt rutigt för att ta mig tillbaka till ruta ett. Tack vare Google Maps kom jag alltid tillbaka till Kathmandu Guest House. Men Google Maps tog mig på olika vägar till konferensen på hotellet Yak & Yeti varje dag, nu hamnade jag på en av alla trappövergångarna över hårt trafikerade vä