Fortsätt till huvudinnehåll

Apoteket på trottoaren och drömmarnas trädgård

12 december. Fick bli enkla övningar i dag, och Garden of Dreams hade jag traskat förbi på väg till konferensen. Lyckats ta mig oförkyld genom två konferenser och otaliga sovsalsnätter och vandrarhemskök samt alla flygresor, nu vaknade jag lätt feberluddig och med kallsmak. Fick avvakta vart det skulle ta vägen.
Lite raspig redan i går, men det är ju alla här, så jag trodde det var den dåliga luften i Katmandu. Tvåa i världen i luftföroreningar, smogen syntes tydligt uppifrån klostret häromdan, men ses även nere i stan. Alla hostar, men de flesta verkar inte förkylda. Man hör väldiga harklingar, det spottas överallt, många liv blir nog kortare än de behövt. När alla gator blivit belagda försvinner i alla fall dammet.
Gatan från Durbar Square kantades av apotek, så hosttabletter var enkelt. Försökte fråga om den tibetanska naturmedicinen på en av hyllorna, men apotekaren ville bara prata om Sverige. I Thamel var det inte fullt så enkelt. Såg inga apotek alls, mer än det för turister, och det hade inte öppnat för dagen. Fick fråga, och det låg ett om hörnet och ett till i nästa hörn. Vid den livligt trafikerade backen där vi tog shuttlebussen kunde man tänka att apotekaren borde svälja åtskilliga hosttabletter själv; allt säljs över disk och man står på trottoaren, som oftast är smal och full av fotgängare. 
Nu gällde det host- och febertabletter, och jag förberedde en diskussion om antibiotika. En av delegaterna hade fått vad hon misstänkte ett spindelbett i fingertoppen, och när det inte ville ge sig övertalade vi henne att uppsöka apotek, varpå hon fick antibiotika direkt, utan läkarordination, hm. 
Bara en person kunde engelska, märkligt nog den äldste farbrorn, det var väl han som var apotekaren och utbildad. Jag fick en radda paracetamoltabletter, skulle ta tre om dagen.
Kollade gurkhaknivar på vägen tillbaka, såna affärer var vanligare än apotek i Thamel. De var nog rätt dyra, tänkte jag, och gick in genom en dörr till ett knivhav. De stora, tunga var dyra. Men det fanns små knivar också, storlek morakniv, sambon kunde vilja ha en. Försäljaren ville att jag skulle köpa en av yppersta kvalitet, som man kunde skära plåt med. Jag tyckte inte det behövdes, fick ett prydnadsställ också. 
Knivarna är inte gjorda för gurkhasoldater, utan i distriktet Gurkha/Gorka, och soldaterna använder dem, men också alla andra. Helt handgjort, tar några dagar att producera en kniv, olika personer gör olika delar.

Apotekarens tabletter gjorde mig lite piggare framåt em, promenerade till Garden of Dreams. På andra sidan muren vid den livligt trafikerade gatan låg en välmanikyrerad trädgård, som en inflytelserik person anlagt vid sitt palats på 1920-talet. 

Paviljonger tillägnade var och en av Nepals sex årstider hade decimerats till tre. Trädgården förföll under många år, något förstördes under den förra stora jordbävningen 1934, men nu var det som fanns kvar restaurerat. Den senaste jordbävningen hade satt sprickor i en större byggnad, en flygel till det gamla palatset, nu avspärrad. Funderade på vad den tålde och vad som var tänkt.

Trädgården hade mer av västerländskt inflytande än österländskt, men inflytanden kommer förstås från olika håll, och är man inflytelserik själv vill man nog visa att man är berest. Palatsmannen kallade sig Kaiser och avbildade sig med tidstrogna statusmarkörer.

Nepalesisk touch lade trädgårdsarbetarna till, åtminstone i att beskära tagetes till små träd. Piffigt, och vi utbytte småprat kring tagetes, som prydnad och parasitbekämpning.

Innanför murarna var det fridsamt. Många människor promenerade och satt runt dammarna. Stadens brus och hets sjönk undan, trafiken utanför märktes knappt. Drack grönt te med limecheesecake invid monsoon season-paviljongen, hade fått sitta inne i den om jag velat, men lite lagom sol dröjde kvar över uteserveringsborden.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästturism och parkera i Leeds

Fortsättning på bloggandet från England i juni och konferensen Equine Cultures in Transition. 19 juni Helt OK vandrarhem med smidigt små sovsalar, min för fyra personer. Rätt nytt och fräscht. Ledningen verkade det däremot inte vara någon ordning med. Såg att de erbjöd parkering, mailade, fick enstavigt svar utan namngiven avsändare att det kostade fem pund, jag bokade. Personalen på plats under tre dagar, en ung kille som inte talade engelska, parkering visste han inget om. En annan gäst upplyste att han använde någon av de förhyrda och åkte iväg på morgnarna, innan någon kom. Såg nu att området inte var så ruffigt som det sett ut i regn och mörker. Sistnämnda berodde på att området bestod av kontor, inte tomma lägenheter. P-platserna på vår gård tillhörde mest advokatkontor.  På gatan utanför kunde man parkera med mobilen. Gästen hade sagt att han stack vid halv sju, trodde att kontoren började rätt tidigt. Gatan var tom. Det funkade inte att parkera med mobilen, bröts när jag skulle

Tempel, åsnor och elefanter

4 december. K ylig morgon, kom på avvägar igen. Solen försökte bryta igenom smogen, när Katmandu vaknade. Sprang förbi små tempel... ... större tempel, där det kunde vara praktiskt att lägga ifrån sig en säck grönsaker, bara bevakad av liten pigg hund (notera elledningarna)... ... gyllene tempel mellan husgavlarna... ... och en större tempelplats, där kommersen kommit igång. Äppelkorgar på cyklar en återkommande syn (nepalesiska äpplen utmärkt goda). Tyvärr ingen aning om var jag varit, eftersom Nikes springapp vägrade gå med på att jag stannade och tog bilder, så den stannade. Logiken i att tänka jag håller vänster eller höger hela tiden stämde inte, eftersom gaturutnätet inte var tillräckligt rätlinjärt rutigt för att ta mig tillbaka till ruta ett. Tack vare Google Maps kom jag alltid tillbaka till Kathmandu Guest House. Men Google Maps tog mig på olika vägar till konferensen på hotellet Yak & Yeti varje dag, nu hamnade jag på en av alla trappövergångarna över hårt trafikerade vä

Farväl, Australien!

30 november och sista dagen i Australien. Morgonjogg i Elisabeth Bay, där jag slutligen hittade Elisabeth Bay House, kolonins vackraste hus när det stod klart 1839.  Förstås stängt på torsdagar. Det byggdes och muddrades vid en liten pir... ... där de sedvanliga avskärmningarna med gamla stadsmotiv photshoppats en smula, till glädje för fb-följare, flanörer och joggare. King's Cross fullt av roliga byggnader, ett bra prospekt för guidade stadsvandringar, som tyvärr inte verkade ordnas här. På vår gata låg en gammal biograf, som rustats upp och nu var studio för Mad Max-regissören/producenten... ... och även vandrarhemmet hade sin egenart... ... med en liten skuggande park intill. Woolloomooloo med sina enklare utsmyckningar kändes ursprungligt, men de ruffigare husen här ligger så centralt, så hyresgästerna kommer nog att få flytta ut i förorterna i en framtid. Kom mitt i den guidade rundturen i Botaniska (anledningen att jag hamnade här så ofta var att den bara låg en gångbro över