Fortsätt till huvudinnehåll

Ridskolor och hästamålare i England

England i juni, som vanligt blir bloggen lite i efterhand. Jag koncentrerar mig på några händelser, förstås inte minst på konferensen Equine Cultures in Transition, men även några andra aktiviteter.

16 juni
Besökte nybyggda FU-ridskolan Woodbridge and district RDA (Riding for the Disabled Association). 

RDA är en rikstäckande organisation, med anläggningar där ideella krafter är intresserade av att starta och driva dem. I det aktuella fallet ägs marken av någon med lagom förmögenhet, som inte är involverad i ridskolan. Ridhus, hagar, entreväg och annat är byggt med ansökta medel från olika fonder. De lokala föreningarna sköter finansiering, ordnar anläggning, personal och hästar samt lägger stora ideella insatser i driften.

Rätt snygga lecablock i sandstensfärg i stället för gråblått som hos oss. Allt inte klart än, handikapphiss planeras i bilden ovan. Alla inte helt nöjda med att sådant som inte var optimalt på den förra anläggningen tagits med till den nya, som skötselplatserna.

Men de kan byggas om. Ridhus med bra underlag; oljad/silikonad fibersand, som kräver minimal skötsel. Här inte harvat på några månader (!).



Och praktiskt galler att skrapa av sanden mot. Enda problemet - och ett stort sådant - är lerjorden. Trots många hagar blev det omöjligt att rotera alla hästarna tillräckligt på vintern, så det fick byggas stall, åt hästar som alltid gått ute dygnet och året runt! Hälften kunde dock huseras på uteridbanan. 
Praktiskt tänk med grusad (och dränerad) väg runt hela ridhuset, och uppbindningsringar med utebelysning.

Vi drog vidare mot nästa ridskola. En liten privat, med camping och fik, och antagligen hörde allt samman med ett jordbruk.


Stallgården har vå hästsimulatorer för sitsträning.

Vi var ute efter fika, och innehållsrikt kafe fanns, med spelhörna för hästointresserade medföljande och utsikt mot ridhuset...

... eller mot en skärm med allt som händer på anläggningen, från fälttävlan och annan tävlan till tornerspel, eller något ditåt. Samt tillfälle att handla ur en rik sortering mjuka djur...

... eller gratulationskort, hästschampoo och borstar, allt rart presenterat.



Lite tomt på bilden, men fiket rätt välfrekventerat, även av icke-hästfolk.

Kvällen tillbringades i Manningtree, söder om Ipswich. Fin promenad längs floden Stour.






Huset längst upp, i en 90-graderskurva, har jag absolut för mig hyste en liten butik förr, där vi stannade och köpte glass när vi hade folk med oss för att titta på hästar, och körde den gulligare vägen från färjan i Harwich. Back in the day.

17 juni
Kulturdag. Besökte Munnings-museet, hem för målaren och skulptören Alfred Munnings (1878-1959), som avbildade hästar. Mest på beställning, men hängde även med ett gäng romer, kanske de intressantaste målningarna.

Museet hade inte öppnat när vi kom, men det hade fiket. Cream tea, förstås, även om det mest serveras med kaffe numera. Scones och clotted cream från feta kor, jersey-, om jag inte minns fel. Här med får.

Jo, Munnings-museet var trevligt, och tog tid att gå igenom. Vältaliga guider i nästan varje rum.
 En del målningar lekte med ljus lite på Skagen-vis. Fotografera fick man inte, men det gick ju att låtsas kolla mail.


18 juni
Tur till Woodbridge. Mest för lite ärenden och trivsam fika. Vi strosade i några butiker, bra besök, inga kläder köpta, ens i välgörenhetsaffärerna. 

Vacker dag, lagom varmt, påskliljorna blommade. Vilket kan tyckas märkligt, om de inte varit virkade. Nåja.

Mer ovanlig växtlighet när vi intog cream teas (cappuchinos) i olivträdets skugga. Notera sällskapet i lustiga hattar.

Avslutade Woodbridge med att handla körsbärstomater och bananer för bilresan hos frukt- och grönsakshandlaren. Som varnade för vägarbetena vid Cambridge. Har varit i dem förut, inte särskilt våldsamma köer, men dagen innan hade de varit förfärliga, då var det ändå söndag. Plottade en mindre väg norrut från Newmarket, körde av misstag in i Newmarket i rusningstid. Lilla vägen hade också vägarbeten, jag såg mycket av the Norfolk fens, eller vilket grevskap jag nu var i, platta havsbottenåkrar med breda kanaler och hög himmel. Plötsligt i en rondell skylt med The North, utan vidare storskyltning, tog av mot liten by för att kolla kartan. Förtjusande liten by med gammal bro, tog en kort promenad.


Beslöt felaktigt att vägen mot The North nog var en liten rackare och att jag hellre skulle möta upp motorvägen vid Leicester. Som det tog längre tid att komma till än jag tyckte det borde, liksom att köra runt stan på diverse ringvägar och i illa skyltade rondeller. På motorvägen var det vägarbeten. Seglade in vid vandrarhemmet i Leeds strax efter elva på kvällen, med bara en stunds knixande i centrum med mobilen i handen. Betydligt pilligare än att köra med ipaden i knäet, men av skum anledning funkar den inte utomlands, får kolla upp det. Det regnade, gatan var tom, jag hade tillryggalagt drygt 30 mil sen klockan fyra.
Konferensen Equine Cultures in Transition kommer i nästa blogginlägg.


































Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästturism och parkera i Leeds

Fortsättning på bloggandet från England i juni och konferensen Equine Cultures in Transition. 19 juni Helt OK vandrarhem med smidigt små sovsalar, min för fyra personer. Rätt nytt och fräscht. Ledningen verkade det däremot inte vara någon ordning med. Såg att de erbjöd parkering, mailade, fick enstavigt svar utan namngiven avsändare att det kostade fem pund, jag bokade. Personalen på plats under tre dagar, en ung kille som inte talade engelska, parkering visste han inget om. En annan gäst upplyste att han använde någon av de förhyrda och åkte iväg på morgnarna, innan någon kom. Såg nu att området inte var så ruffigt som det sett ut i regn och mörker. Sistnämnda berodde på att området bestod av kontor, inte tomma lägenheter. P-platserna på vår gård tillhörde mest advokatkontor.  På gatan utanför kunde man parkera med mobilen. Gästen hade sagt att han stack vid halv sju, trodde att kontoren började rätt tidigt. Gatan var tom. Det funkade inte att parkera med mobilen, bröts när jag skulle

Tempel, åsnor och elefanter

4 december. K ylig morgon, kom på avvägar igen. Solen försökte bryta igenom smogen, när Katmandu vaknade. Sprang förbi små tempel... ... större tempel, där det kunde vara praktiskt att lägga ifrån sig en säck grönsaker, bara bevakad av liten pigg hund (notera elledningarna)... ... gyllene tempel mellan husgavlarna... ... och en större tempelplats, där kommersen kommit igång. Äppelkorgar på cyklar en återkommande syn (nepalesiska äpplen utmärkt goda). Tyvärr ingen aning om var jag varit, eftersom Nikes springapp vägrade gå med på att jag stannade och tog bilder, så den stannade. Logiken i att tänka jag håller vänster eller höger hela tiden stämde inte, eftersom gaturutnätet inte var tillräckligt rätlinjärt rutigt för att ta mig tillbaka till ruta ett. Tack vare Google Maps kom jag alltid tillbaka till Kathmandu Guest House. Men Google Maps tog mig på olika vägar till konferensen på hotellet Yak & Yeti varje dag, nu hamnade jag på en av alla trappövergångarna över hårt trafikerade vä

Farväl, Australien!

30 november och sista dagen i Australien. Morgonjogg i Elisabeth Bay, där jag slutligen hittade Elisabeth Bay House, kolonins vackraste hus när det stod klart 1839.  Förstås stängt på torsdagar. Det byggdes och muddrades vid en liten pir... ... där de sedvanliga avskärmningarna med gamla stadsmotiv photshoppats en smula, till glädje för fb-följare, flanörer och joggare. King's Cross fullt av roliga byggnader, ett bra prospekt för guidade stadsvandringar, som tyvärr inte verkade ordnas här. På vår gata låg en gammal biograf, som rustats upp och nu var studio för Mad Max-regissören/producenten... ... och även vandrarhemmet hade sin egenart... ... med en liten skuggande park intill. Woolloomooloo med sina enklare utsmyckningar kändes ursprungligt, men de ruffigare husen här ligger så centralt, så hyresgästerna kommer nog att få flytta ut i förorterna i en framtid. Kom mitt i den guidade rundturen i Botaniska (anledningen att jag hamnade här så ofta var att den bara låg en gångbro över